Brok, Personlig

The LN Manifesto – samvittighedsfuld forretning

Illustration: Truth and Lie

Hvorfor er der så få ærlige internetforretninger?

Mit sønderjyske ungdomscommunity Lastnight.dk er nu lukket ned pga. den internationale finanskrise, men ånden fra Lastnight – The LN Spirit lever videre. En del af denne ånd, var det fundament – de regler, som LN var grundlagt efter. Det var en idé om ansvarlighed, ærlighed og hæderlig forretning. Principper, som desværre er sjældent set – især når vi taler internetforretning.

Alt for tit ser man websites, som på den ene eller den anden måde forsøger at snyde eller narre brugeren ved at tilmelde vedkommende services, man ikke har bedt om eller skjule reklame som regulært indhold. Især communities og netdating er berygtede for uærlige forretningsmetoder (hvem sagde Just Network?), og det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at der svindles samvittighedsløst.

Jeg forstår ikke, hvordan man kan være så desperat, at man er villig til bevidst at snyde folk blot for at tjene penge. Der er virkelig behov for et moralsk sæt spilleregler, som kan bringe interwebbet tilbage på ret kurs.

Jeg præsenterer hermed The LN Manifesto, de principper som Lastnight fungerede efter, som aldrig blev skrevet ned, men som var indforstået blandt vi tre admins, der forsøgte at ændre verdenen. Principperne er almen gyldige i alle forretninger og definerer min opfattelse af, hvad god forretning handler om.

The LN Manifesto

  1. Udvis ansvarlighed i din omgang med brugere/kunder. Behandl dem som du vil behandle dine venner, så vil de også behandle dig tilsvarende.
  2. Skjul ikke reklame som regulært indhold. Begræns det til klart afmærkede sektioner, så man aldrig er i tvivl om, hvad er reklamer, og hvad er indhold.
  3. Lav ikke falske gode anmeldelser af dit produkt i et andet navn, men hav altid en tydelig afsender på din markedskommunikation.
  4. Anvend ‘opt in’ i stedet for ‘opt out’. Det kan ikke være rigtigt, at man skal spammes ihjel, fordi man glemmer at fjerne et kryds i en tjekboks.
  5. Gør det nemt – og muligt – for brugere at framelde sig tjenester. At holde på brugere fordi det er umuligt at slippe væk er ikke god markedsføringsskik.
  6. Overfør ikke brugeroplysninger til andre tjenester eller eksterne partnere. Hvis man ville benytte deres ydelser, havde man jo nok selv tilmeldt sig dem.
  7. Udsend ikke spam – ’nuff said!
  8. Lav ikke falsk reklame. Hold hvad du lover.
  9. Hold provisionen realistisk. Der skal være en fornuftig sammenhæng mellem indtægter og udgifter. Opkræv ikke ublu overpriser bare fordi man kan slippe afsted med det. Det koster jo ikke 10 kr. at registrere en sms i et computersystem.
  10. Hav en gennemsigtig forretningsmodel. Kom ikke med dårlige undskyldninger for at opkræve penge, men sig det, som det er. Brugere har ikke noget imod at betale for tjenester eller acceptere reklamer, hvis det er tydeligt, hvordan tingene hænger sammen. Derimod forarges man over uærlige forretningsmetoder, hvor man på udspekuleret vis forsøges at franarres penge.

Det burde jo egentligt give sig selv, men grænsen for rigtigt og forkert er efterhånden så udvisket, at det vel er de færreste, som kan se forskellen i dag.

Det er muligvis naivt at tro, at man kan drive forretning efter disse principper, men omvendt – hvis det er nødvendigt at bryde dem for at få brød på bordet, så er der vel noget galt?

Standard

2 thoughts on “The LN Manifesto – samvittighedsfuld forretning

  1. Som opfølgning på indlægget http://www.labconfidential.dk/index.php/streisand-effekten-nar-internettet-ikke-vil-tie/, som jeg skrev for LabConf, kunne man tilføje:

    11. Og har du gjort i nælderne, så er dialog vejen ud af problemerne – ikke trusler og fogedforbud. Stå ved dit ansvar, erkend dine fejl, redegør for dine synspunkter – så har du en reel chance for at slippe ud med skindet på næsen.

    Vi kan alle begå fejl, det er hvordan vi løser problemerne, at vi bliver bedømt!

  2. Pingback: Streisand-effekten: Når internettet ikke vil tie | LabConfidential - Nyheder om fremtiden

Comments are closed.