Brok, IT, Sociale medier

Nye Facebook-pages åbner op for kommentarspam

Som om Facebook ikke er blevet belastende nok med virksomhedernes indtog. Før handlede det om sjov, lækre tøser og billeder af talende katte, i dag er alt reduceret til facebook-marketing, aggressive “virale” metoder og den ensidige jagt på ‘likes’. Med det ny page-design er det lige blevet meget værre.

Har du en WordPress-blog? I så fald kender du med sikkerhed spambotsene, som hærger kommentarfelterne med deres mere eller mindre opfindsomme påfund. De mest originale “roser” forfatteren med bemærkninger som:

“Really interesting articles. I enjoyed reading it”.

Fordi selv spambots ved, at mennesker er forfængelige og til fals for selv autogenereret ros.

Er det spam? Måske ikke i lovmæssig forstand, men både du og jeg ved, at kommentarer, der sprøjtes ud i alle retninger med generisk indhold alene for at gøre reklame for afsenderen, er spam. Fakta!

Tilbage til de nye Facebook-pages

Men hvad har kommentar-spam med de nye Facebook-sider at gøre? Alt! Med det nye page-design blev det nemlig muligt at bruge Facebook som en side – og altså også kommentere på andre sider som sin egen side.

Således kan man som sin side gå ind på 100 forskellige sider og skrive generiske ting som “Cool side”, “Spændende”, “Tillykke med den flotte side” osv. Kun med det formål at få sin egen side vist som afsender og dermed trække trafik og likes til den.

Et par cases med pirattaktikken

Men det er jo bare teori. Findes der virkelig mennesker med så tvivlsom moral, at de vil anvende sådan en pirattaktik, tænker du? Hey, vi taler om online-marketing – der findes ingen nedre grænse! Tillad mig at demonstrere:

Facelifter.dk er et dansk Facebookbureau, der designer, udvikler og hoster Facebooksider. Deres strategi er meget enkel: Tag ovenstående besked og post den på en masse sider, gerne forholdsvis store brands. Omfanget er formentlig ca. 100 pages, men de fleste er nu blevet slettet af page-admins. Hvorfor mon? Se flere eksempler her.

Jeg konfronterede efterfølgende Facelifter med deres taktik på deres egen væg. Jeg kan desværre ikke vise det, da de slettede kommentaren og efterfølgende blokerede mig fra deres side. Men inden de slettede det, nåede de at svare således:

Det er lige blevet muligt for virksomheder at sende beskeder til hinanden via Facebook. I den forbindelse har vi valgt at give et par E-bøger ud, som kan være med til at hjælpe virksomheder igang på Facebook. E-bøgerne er fuldstændig gratis. Vi beklager hvis du synes det er pirateri :)

No-budget Markedsføring er et tiltag fra det Vejle-baserede reklamebureau Marginal. Som navnet antyder, så er det en workshop, hvor man kan lære markedsføringstricks for et nulbudget. Det går tilsyneladende ud på at kommentere på alverdens Facebooksider fra sin egen side for derved at gøre opmærksom på sig selv. Se flere eksempler her.

Bemærk at de rosende kommentarer narrer flere sideejere, som endnu ikke har gennemskuet tricket. Min favorit er dog “kommentaren” lagt på Louisianas væg, der blot består af et udråbstegn. Der kan man da tale om minimumsindsats.

Hvornår er en kommentar så spam?

Er det spam, som Facelifter.dk og Marginal har gang i? Igen formentlig ikke i lovmæssig forstand, ligesom de garanteret vil argumentere, at de oprigtigt mener deres tilfældige ofres sider virkelig er “spændende”, “cool” og “!”. Men det vil WordPress-spambotsene sikkert også, hvis de kunne sige andet end “Interesting article”. Men både du og jeg ved, at det er spam – altså medmindre du arbejder med online-marketing.

Det er selvfølgelig en balancegang, for hvor går grænsen? Kan man så slet ikke kommentere som en side uden at blive beskyldt for spam? Tjah det må vel være op til den enkelte sideejer at vurdere, hvornår kommentarer bidrager til siden eller blot er ren selvpromovering – ligesom det altid har været tilfældet.

Flodbølgen kommer

Med det ny page-design og kommentarmuligheder vil der dog med sikkerhed komme en sand flodbølge af meget aktivt kommenterende sider som Facelifter.dk og No-budget markedsføring, som vil teste både Facebook, sideejere og i sidste ende brugernes tolerance til det alleryderste.

Og du ved, at snart vil alle social media konsulenter skrive artikler og fortælle deres klienter, hvor vigtigt det er, at de kommenterer fra deres side på mindst tre andre (strategisk favorable) sider om dagen. “Det er nemlig en god og billig måde, at få gjort opmærksom på sig selv”.

Man spørger sig selv: Var det virkelig det, Facebook handlede om, og er det ikke snart nok?

Her er en video fra Pimp My Fan Page, der opstiller et scenarie, hvor en ejer af flere sider, kan have en debat kørende mellem sine mange sider på en stor side, hvor man gerne vil promoveres. Ja, mulighederne er mange…

Har du set andre eksempler på pages som Facelifter.dk og No-budget markedsføring, der sprøjter kommentarer ud til H og V, så giv gerne lyd.

Standard

13 thoughts on “Nye Facebook-pages åbner op for kommentarspam

  1. Pingback: Tweets that mention Nye Facebook-pages åbner op for kommentarspam | Jonas Juhler Hansen -- Topsy.com

  2. Hej Jonas

    Det er edderma’me en interessant artikel.

    Når det er robotterne, der er i spil er det jo nemt at slette dem f.eks. i wordpress. På facebook rammer det på en anden måde, fordi det – endnu – er mere personligt.

    Jeg har et par gange valgt at slette en kommentar også på facebook, der lugtede langt væk af gratis promovering – og slettet venner, der kun var der for at spamme.

    Kan man ikke blokere pages, der bruger denne taktik? Så vil de vel blive banned af facebook, hvis tilstrækkelig mange ikke gider dem?

  3. Pingback: "No-budget markedsføring" SPAM-kommentarer på Facebook |

  4. Interessant artikel Jonas. Jeg faldt selv over min sides første spam-kommentar i morges og spurgte på min side, hvad folk mente om den slags. Og reaktionerne var meget blandede – nogle synes, det er OK med sådanne kommentarer. Men mon ikke folk synes mindre godt om tendensen, når de ser, at der faktisk IKKE er tale om velment ros, men om, at afsender faktisk bare drøner rundt og pisser på gadehjørnerne :-)

  5. Jesper Sørensen says:

    Interessant artikel, men jeg synes, du fremstiller to forskellige ting som en og samme sag. Jeg vil give dig ret i, at spambots, der bare poster ligegyldige kommentarer på ens side, som ikke har nogen relevans for hverken siden eller dens indhold, er irriterende.

    Derimod kan jeg ikke se noget problem i Facelifters tilgang, og jeg vil næppe kalde deres tilgang for ny eller banebrydende. Du kan bare se på, hvordan musikere og musikindustrien har brugt sociale medier de sidste 4-5 år. Jeg har selv brugt samme tilgang som Facelifters til formidlet musik til privat personer med stor succes. I mine øjne er der alt for mange virksomheder, der har sovet i timen og ikke har brugt medier som Facebook til en mere målrettet markedsføring. Jeg mener ikke, at dét, Facelifters gør i det her tilfælde, er værre end hvis de havde sendt den pågældende virksomhed et salgbrev. Men da de nu arbejder med Facebook, giver det så ikke god mening at kontakte virksomheden via deres Facebook? Viser det ikke netop, at Facelifters ved, hvad en virksomhed kan bruge deres Facebook til? Og viser det ikke også, hvilken tilgang den pågældende virksomhed har til brugen af deres egen Facebook-side, hvis de ikke svare tilbage på Facelifters post?

    Jeg er selv stor tilhænger af, at virksomheder bruger sociale medier til at indgå i dialog og opbygge relationer til sine kunder. Men du kan bare ikke som virksomhed sidde med hænderne i skødet og vente på, at denne dialog og disse relationer komme af sig selv. Virksomheden bliver simpelthen nød til at gøre noget aktivt selv. Det mener jeg, at Facelifters gør i det her tilfælde – selvom jeg nok selv ville have valgt at tage en lidt anden approach. Det eneste punkt, hvor jeg synes, du kan tillade dig at være kritisk overfor Facelifter, er at de har slettet din kritiske kommentar og blokeret dig fra deres egen Facebook-side, i stedet for at gå i åben dialog med dig. Virksomheder kan få rigtig meget ud af at gå i dialog med deres kunder/brugere, men det er en helt anden snak:0)

  6. @Jesper Sørensen, en ting er, at Facelifters måske gerne vil i kontakt med en virksomhed for at promovere deres EGEN service. Men det både kan, bør og skal klares med en mail til virksomheden eller en opringning til samme.

    I stedet vælger Facelifter at plastre deres henvendelse op på virksomhedens væg – og generer dermed de af virksomhedens kunder, der næppe har ønske om at blive belemret med Facelifters interne henvendelse til virksomheden.

    Jeg bliver cirka 6-10 gange om året ringet op af Telia, der vil tilbyde mig noget. Jeg fortæller dem hver evig eneste gang, at de kan rende og hoppe. Hvordan, tror du, ville jeg have det med, at de stopper med at ringe for i stedet at plastre deres tilbud op på mit firmas side på Facebook? og ville det være interessant for mine kunder at se henvendelse fra diver firmaer, der vil sælge mig telefonabonnementer, forsikringer, rådgivning

    Var der flere af Facelifters slags, ville mange firmaers sider på Facebook hurtigt blive en pestilens at følge!

  7. Nu har jeg i min tid på TV 2-tempæl administreret nogle store sider og har set virkelig meget spam. Det her er vel ikke specielt nyt i forhold til de nye sider, hvis den eneste ændring er, at man nu kan poste som en side. Det har i hvert fald mildest talt ikke stoppet spammerne før :-).

    Det eneste nye er vel at man nu kan promovere sig direkte gennem afsenderen i stedet for at poste en side på en væg som en (fake) bruger, men det er minimalt. Det er desuden ret begrænset, hvor meget den slags spammere får ud af det, da det jo ikke ryger ud i den spammede sides fans’ nyhedsstrøm, men kun kan ses på væggen, hvor man trods alt ikke havner så ofte.

    Om frekvensen bliver øget, ved vi ikke endnu, men det er svært at forestille sig andet, med mindre Facebook indfører strengere sanktioner mod spammerne.

    Om Facelifter derimod vinder priser for flot brug af sociale medier, tvivler jeg på. De er i hvert fald allerede begyndt at irritere mig.

  8. I Forbrugerombudsmandens spamvejledning (http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning) beskæftiger de sig faktisk med emnet på side 9:

    “Derimod er reklamer, der lægges på på facebooksidens væg – dvs. den del af væggen som facebookindehaveren bruger til at kommunikere med sine venner – efter Forbrugerombudsmandens opfattelse omfattet af bestemmelsen. Det samme må uden tvivl gælde reklamehenvendelser, der sendes til indbakken. Det betyder, at en erhvervsdrivende ikke uanmodet må sende reklame til en profils væg.”

    Efter min mening kan en virksomheds Facebook-side sidestilles med en personlig profil på Facebook, og eftersom Markedsføringsloven også gælder for B2B, er min vurdering, at den også gælder her.

    Det kunne være interessant at høre Facelifters kommentar til denne del af spamvejledningen.

  9. @Jesper: I min optik udviser facelifter.dk lige så god forretningsforståelse på facebook, som alle de driftige forretningsfolk, der vil sælge mig Viagra og russiske koner via email. Hvis det er at “engage in the conversation”, så har sociale medier da failet på alle punkter! At uvidende virksomheder endnu ikke magter at vedligeholde deres side, kan da aldrig være en undskyldning for at spamme dem ned!?

    @grapefrugten: Nej kommentarspam er ikke nyt, hverken på eller uden for facebook. Men nu er der kommet et nyt incitament til at spamme, og der var da det sidste facebook havde brug for. Hvis du kommenterer på alle sideejerens indlæg, ryger du med ud i feedet til alle brugerne…

    @david: Interessant at de har fået Facebook med i vejledningen. Men er det reklame blot at skrive “interesting article” eller “!” på en væg, da reklamen her består i at få afsenderen eksponeret – ikke budskabet? I så fald vil enhver kommentar fra en side – uanset indhold være spam per definition!?

  10. @Jonas: Normalt har de jo processen, hvor de over et stykke tid indsamler anmeldelser, analyserer på validiteten af anmeldelserne og undersøger sagen nærmere. I forhold til Facebook kommer det uden tvivl til at give mere arbejde, men vil de fastholde værdien af Markedsføringsloven, er de nødt til at udføre dette stykke arbejde.

    Alternativet er jo, at de melder ud, at de ikke mener Markedsføringsloven gælder på Facebook, og det er der jo ingen, der er interesserede i. :)

Comments are closed.