Brok

Juleleg: Anmeld ulovlige julekalendere og konkurrencer på Facebook

Her er en lille juleleg, som vil gøre din december sjovere: Anmeld alle de ulovlige julekalendere, som fuldstændig oversvømmer Facebook i disse dage. Så i stedet for at blive irriteret over det spammende lort, så glæd dig over, at du har fundet endnu en synder du kan anmelde. Alle kan være med, og det er sjovt for hele familien!

Facebooks retningslinjer for konkurrencer kan du læse her, men grundlæggende kan det opstilles i to punkter:

  1. Hvis din konkurrence skal køre Facebook, skal den være i en app (du må selvfølgelig gerne linke til en konkurrence, der kører på dit eget website).
  2. For at deltage i en konkurrence må man ikke skulle anvende Facebooks funktioner. Fx Synes godt om en side, kommentere på et indlæg, tagge et billede, dele et opslag etc.

Reglerne er egentlig fair nok, da de sikrer, at ens strøm ikke fyldes med spammende og ligegyldigt indhold fra alverdens konkurrencer. Straffen for at overtræde konkurrencereglerne kan være, at din side lukkes ned, men hvor ofte det sker, ved jeg ikke.

Denne jul ser det imidlertid ud til, at Facebook rammes af en sand lavine af ulovlige konkurrencer og julekalendere, som fuldstændig overtager din strøm. Det ville normalt være belastende, men nu er det er det blevet sjovt.

Hver gang du ser en julekalender i dit feed, hvor det er tydeligt, din ven har kommenteret, delt eller tagget for at være med, er der gevinst. Gå til Facebook-siden, tryk “Anmeld side” nederst til venstre på siden og angiv “Spam eller svindel” som årsag.

Smid eventuelt et link til siden her, så flere kan anmelde siden og dermed lægge yderligere pres på Facebook for at stoppe konkurrencen. Er der småligt? Måske, men jeg er virkelig, virkelig træt af konkurrencer på Facebook – og i princippet er det også svinsk over for de virksomheder, som overholder promotion guidelines.

Indtil videre har jeg anmeldt (i parentes overtrædelsen)

*update* Har fjernet listen, da jeg efterfølgende har konstateret, at mange af siderne har ændret/fjernet deres konkurrencer efter de er blevet gjort opmærksom på overtrædelsen. Men tjek kommentarsporet for friske spammere.

Standard

39 thoughts on “Juleleg: Anmeld ulovlige julekalendere og konkurrencer på Facebook

  1. Claus Jensen says:

    Jeg var egentlig i gang med at kopiere en række links herind, men der er så mange tøser, der deler diverse konkurrencer, så jeg gav op – jeg anmelder dem bare, jeg har ikke energi til at poste dem her også :-D

  2. Relevant. Tak Ask. Der kan man altid finde nogle konkurrencer at anmelde, hvis man løber tør i sin egen strøm ;)

    Tak Mona. Klar overtrædelse, men eftersom det ikke rigtig er en julekalender, sparer jeg klikket på anmelde-linket.

  3. Faktisk må en Side godt gemme konkurrencer bag en fangate og derved kræve at man liker Siden før man kan deltage. Til gengæld må man IKKE belønne fans automatisk for at like Siden (de skal aktivt tilmelde sig konkurrencen efter at have liket) og man må HELLER IKKE gøre deltagelse specifikt afhængigt af den handling at man liker (således at allerede eksisterende fans ikke kan deltage).

    Dermed er f.eks. Covers konkurrence ikke ulovlig.

  4. Det er jeg med på, men såvidt jeg forstår Covers julekalender, så er det liket i sig selv, der gør, at du deltager? Sådan forstår jeg i hvert fald formuleringen:

    “Like Cover og deltag dagligt i en ny konkurrence [...]”

    Har jeg været for hurtig på aftrækkeren, undskylder jeg over for Cover – som jeg aldrig har tilgivet, at de skiftede fra unisex til 100% kvindemagasin 2 numre inde i mit forudbetalte årsabonnement.

  5. Rasmus says:

    Måske værd at tage med, at der for det første er uenighed i DK om, hvorvidt virksomheder skal indrette sig efter Facebooks globale regler eller markedsføringsloven i Danmark, og for det andet, at meget på, at der inden længe kommer en opdatering af selvsamme uddaterede markedsføringslov.

    I følge markedsføringsloven er det ganske rigtigt ulovligt at præmiere forbrugere for at markedsføre virksomheden. Men gråzonen opstår fordi markedsføringsloven kun beskriver det i henhold til udsending af elektronisk post. Her mener flere, at man ikke kan sidestille et “like” med en email. Præcedens mangler, og Føtex har bl.a. en endnu ikke afgjort sag liggende ved forbrugerombudsmanden, så vidt jeg er orienteret.

    Legen er sjov, men man kunne jo også bare lukke ned for venner og sider, der spammer.

  6. @Jonas: Jeg kan godt se at det kan se sådan ud, før man har liket Siden, og det burde de nok tydeliggøre lidt.

    Men når først du har liket Siden, kan du se at du faktisk aktivt skal signe op for at deltage.

    Jeg anede faktisk ikke at Cover nogensinde har været unisex. Jeg læser kun Information og varedeklarationer.

  7. Hej Rasmus, det er rigtig nok, men det handler ikke så meget om facebooks regelsæt vs. markedsføringsloven IMO. Det handler om sund fornuft og at holde Facebook fri for spam.

    Denne type markedsføring er virkelig irriterende og brugernes handlinger (like, del, tag, kommenter) for at deltage præsenterer absolut ingen værdi for andre end virksomheden. Det er indholdsløst fyld og hvis det tillades, vil det langsomt kvæle Facebook, som apps’ene i sin tid også var ved at gøre det.

    Ja man kan bare lukke ned for venner, men det er jo ikke pointen. Pointen er at stoppe virksomheder fra at udnytte systemet til at skaffe sig gratis omtale til skade for hele netværket. The big picture.

  8. @Lemberg: Ok my bad. Når kinderne bliver røde af raseri, bliver der nogle gange lidt kort fra tanke til handling.

    Det startede som ultratrendy unisex modemagasin med international format, men har nu reduceret sig selv til en kopi af Costume eller IN. Nu læser jeg kun Reddit – altså billedsektionen…

  9. Rasmus says:

    Fair nok, man kan håbe, at der også er en vis form form for konsekvens for virksomhederne, så brugerne protesterer over for de venner, der spammer og de virksomheder, der ikke formår at lave konkurrencer, som skaber værdi i næste led.

  10. Maria says:

    Ang. VERO MODA Slagelse. Dette er helt sikkert en fejl, som er gjort i god tro. Jeg tager fat i den ansvarlige og får gjort noget ved dette snarest!

    Det beklager vi meget fra VERO MODA’s side.

    Maria Baagø
    Social medie ansvarlig
    VERO MODA

  11. Pinligt at vi ikke fik læst op på reglerne før vi skejede ud i julequizzen hos Egmont :-( Stor tak til NanaMaria og andre for at påpege problemet.
    Det eneste positive jeg kan finde på at fremhæve er, at vi selvfølgelig gik over til et spamfrit format, så snart vi fik øjnene op for formalia.
    Mvh Jonas

  12. Min liste skrumper, men det skyldes – som man kan læse i kommentarerne – at flere af siderne har ændret eller trukket deres konkurrencer tilbage pga. dette indlæg, og så er der jo ingen grund til at nævne dem mere.

    Senest er jeg blevet ringet op af Early Bird København, som ville fortælle, de har trukket deres julekalender tilbage efter at have læst mit indlæg.

    Så på den ene eller anden måde, har det da haft en effekt.

    Party pooper? Hør, det er jo ikke svært at lave en konkurrence, der ikke spammer? Bed folk om at sende dig en mail for at deltage eller kør den på dit eget site. Sæt en formular op, hvor forudsætningen for deltagelse er tilmelding til dit nyhedsbrev (husk at gøre opmærksom på det). Så spreder din konkurrence sig selvfølgelig ikke på facebook, men så har du deres email og samtykke til at markedsføre – og der er konverteringsraten formentlig langt bedre end ved et like.

  13. Sjovt og desværre relevant initiativ
    Er nogle gange i tvivl om en konkurrence er lovlig. Ved godt at de fleste ikke er, men er der noget konkret man kan se det på hvis man er i tvivl?

    Hilsen
    Majbritt Lund

  14. Mikkel says:

    Min nabo havde håndværkere gående ved sit hus i søndags. Jeg har anmeldt ham. Nu har jeg det meget bedre.

  15. Kan godt lide, hvordan de passivt aggressivt skyder skylden på nogle andre, og hvordan de tages i forsvar af loyale kunder. Men forstår generelt ikke tankegangen, at den absolut eneste måde, man kan lave en konkurrence på facebook, er via spam. Og hvis det ikke kan lade sig gøre, så gider vi slet ikke. Siger lidt om deres reelle intentioner…

  16. Elisa says:

    Hvor er I dog nogle sølle mennesker. Ved at der er mange der rent faktisk laver konkurrencer for at glæde andre. Janteloven længe leve. I skulle skamme Jer.

  17. Morten B says:

    @Elisa. Med al respekt, så tror jeg at du har misforstået Aksel Sandemoses jantelov – eller Facebook’s promotion guidelines.

    @Jonas Jeg troede faktisk at jeg var den eneste der anmeldte sider, ja som den “sølle stikker” man så er, jævnfør visse tidligere indlæg.

    I ren naivitet og velvillighed har jeg nogle gange kontaktet virksomheder per e-mail og gjort dem opmærksom på at de ikke overholder de regler som jo gælder for alle konkurrencer på Facebook. Dét med et noget blandet resultat til følge. Større virksomheder, med en professionel tilgang til tingene, er høflige. Mindre virksomheder er, ja gæt selv ;-)

    Men jeg vil da gerne føje lidt til listen:

    Interflora Danmark
    https://www.facebook.com/Interflora.dk

    Life is cashmere
    https://www.facebook.com/Interflora.dk#!/photo.php?fbid=209233522485614&set=a.202614313147535.49711.177008692374764&type=1&theater

    Miss Martin
    https://www.facebook.com/Interflora.dk#!/photo.php?fbid=10150460505023117&set=a.323192613116.151509.70907168116&type=1&theater

  18. Pingback: Kommunikationsforum | Konkurrencer på Facebook | Marta Karolina Olsen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>