IT, Nordisk Film, Sociale medier

Få styr på din Facebook-strategi

Starfighters’ Facebook-seminar for Egmonts forretninger satte fokus på strategi, godt indhold og community management. Få resumeet her.

Tryk like og del denne status, hvis du har fødselsdag i år. Fuldfør denne sætning. Hvad skal du lave i weekenden? Virksomheder kæmper i disse dage om hurtigst at nå bunden for tiggeriet om engagement på Facebook. Meningsfuld dialog er erstattet med skabelonopdateringer, der ikke tjener andet formål end at fiske efter likes og kommentarer. Og var det meningen med Facebook?

Hensigten er god nok. Facebooks introduktion af Edgerank – algoritmen, som afgør hvor mange af dine fans, der rent faktisk ser dine brand-opdateringer (normalt er det kun omkring 16%), belønner Facebook-sider med højt engagement. Altså mange likes, kommentarer og shares. Aktive fans må betyde kvalitetsindhold, er logikken.

Resultatet er dog for det meste ikke kvalitet, men kommunikation med fans som var de 8-årige børn. Tryk like hvis du kan lide pizza. Seriøst?

Men hvordan får man så fans, der er oprigtig engagerede og ikke kun fordi, de igen og igen er blevet tigget om et like? Ved at tage dem alvorligt. Ved at vise, at du er lige så engagerede i dem, som du gerne vil have, de skal være i dig.

Det ligger alt sammen i din strategi for brug af Facebook. Hvad formålet er med din tilstedeværelse, hvordan den brydes ned i konkrete aktiviteter og måske allervigtigt – din indholdsstrategi og community management – selve håndværket at drive en social platform.

Det handler ikke om smarte værktøjer og store kampagner. De kan støtte, men kan aldrig være omdrejningspunktet. Det er dit indhold, og den måde du behandler dine fans på.

Starfighters har netop afholdt et Facebook-seminar, hvor vi talte om det at få styr på sin Facebook-strategi, indholdsstrategi og community management. Bla. gennemgik vi 15 områder, man bør have taget stilling til i sin strategi – lige fra krisehåndtering til newsjacking. Så man både kan komme væk fra skabelonstatusserne og lidt mere på forkant med de forjættede sociale medier.

Se slidesene fra præsentationen herunder eller kontakt Starfighters, hvis du har brug for lidt frisk luft, hjælp eller konstruktiv kritik til din Facebook-side.

Læs også hvad jeg tidligere har skrevet for Social Semantic om aktivitet i et brand community. Del 2.

Standard

One thought on “Få styr på din Facebook-strategi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>