Kildevandsidiotiet fortsætter

Så skal vi til det. Igen. Bedst som man troede, at det var gået op for alle, at kildevand på flaske er både utrendyumoralsk og andre ord, der starter med u – så dukker danske Egekilde op og gør det alle andre kildevandsproducenter har gjort i årevis: Lancerer eksklusivt designervand for at slukke tørsten på dem, som endnu ikke har opdaget, at signalværdien i kildevand på flaske nu er en hel anden end den, de formentligt stadig bilder sig selv ind…

Så Egekilde træder i bl.a. Voss og Evians fodspor og har fået lidt modestjernestøv drysset ud over deres flaske. Stine Goya har således tegnet lidt på etiketten – en redesignet flaske kunne det ikke lige blive til – og så skal alle pr-kanoner jo køres i stilling for dette totalt nytænkende og nyskabende samarbejde.  

Stine-pigen udtaler selv om initiativet:  

“Som designer er det mit mål at bryde med konventionerne for, hvor kreativiteten, fornyelsen og skønheden kan udfolde sig, og grænserne flytter sig hele tiden. Samarbejdet med Egekilde stammer fra en fælles vision om innovation, æstetik og personligt ansvar og med flasken synes jeg, vi udtrykker en holdning til design som mode med meget mere”.

Stine Goya

Seriøst? Altså helt seriøst? Spørgsmål: Hvori ligger kreativiteten og fornyelsen at tegne lidt på en etiket til en vandflaske og kalde den Fashion Limited Edition? Gør I ikke blot, hvad andre har gjort før jer – I gør det bare dårligere? Er det at bryde konventioner?  

Nyt spørgsmål: Hvori ligger innovationen og det personlige ansvar at promovere kildevand på flaske, som trækker unødige veksler på miljøet både hvad angår transport herunder co2-udledning samt emballering og efterfølgende nedbrydning? Og så ser vi helt bort fra det komplet unødvendige i flaskevand, når der nu render perfekt drikkevand i hanerne!  

Ville det ikke være mere nyskabende, hvis den gode Stine Goya droppede flosklerne og forbindelsen til de økonomisk stærke bryggerier og startede en kampagne for de danske vandværker og postevand – kald det Tapped Water Unlimited Edition? Men måske det ikke er så modeagtigt og kosmopolitisk at associere sig med noget så folkeligt som postevand?  

Fashion Limited Edition er et skidt forsøg på at kopiere, hvad andre før har gjort, det er helt ude af tidsånden – og så er etiketten jo grim! There, I said it!  

Hovhov, men Egekilde donerer jo 25 øre fra hver solgt flaske til Børnecancerfonden. Til det er det kun ét ord: Greenwashing!  

Det bedste er imidlertid ELLEs dækning, der nærmer sig det rene mikrofonholderi. “ELLE elsker fashion på flaske” og “Egekilde vandflasker med cool etiket designet af Stine Goya” er magasinets eget bidrag – resten er ren gengivelse af pressemeddelelsen. Det er jo lige så håbløst som den vandflaske, de ukritisk beskriver.