Endnu en lav-et-håndtegn-og-tag-en-selfie kampagne på Instagram

Der findes nok ikke flere nye måder at gestikulere på et selfie med et tilhørende kampagnehashtag på Instagram. Det er en af de mest klassiske øvelser, når en kampagne skal ha’ noget brugerinvolvering (og billig spredning) på sociale medier, og især NGO’er mestrer disciplinen.

I dag kan man således se influencers fra SMAC Agency starte kampagnen #jegerklar for Trygfondens tiltag Hjertestarter. Symbolet og formatet er denne gang et meget passende fingerhjerte, som de opfordrer deres følgere til at imitere.

Note: Når folk skal bruge begge hænder til at lave et symbol, så bliver det lidt mere besværligt at tage et selvportræt og deltage i kampagnen.

Formålet er at få downloads af appen Hjerteløber, hvor man melder sig til at løbe ud med en hjertestarter i tilfælde af hjertestop. Interessant crowdsourcing af livreddende førstehjælp i øvrigt, hvor 1-1-2 centralen sender besked, hvis der sker et hjertestop i nærheden af en. De sender også en ambulance selvfølgelig.

En tanke i øvrigt: Der er mange ting i spil her. Det noget generiske hashtag er #jegerklar, fingerhjerte-formatet, appen hedder Hjerteløber, den overordnede kampagne er Hjertestarter, som også har kampagnen “Du kan redde liv”.

Der er mange ting at holde styr på og rig lejlighed for modtagerne til at misse kampagnebudskabet. Man kan bare læse, hvad folk skriver i de brugergenererede opslag; taler de ikke om hjerteløberen, så er pointen lidt gået tabt.

SMACs influencers som spreder kampagnen:

Reklame: DU kan redde liv!! ??? Hørte du “Dansker-Bingo” på P3 imorges? Hvor en fyr fortalte om “hjerteløber”app’en, som havde afbrudt hans løbetur. Han gør en forskel!! Og det vil jeg også prøve. Jeg har downloaded App’en ”hjerteløber”. Fordi op mod 4000 mennesker får hjertestop hvert år udenfor hospitalerne, kun 13% overlever, så jeg har meldt mit som hjerteløber og får nu en besked hvis der er et hjertestop i nærheden, så kan jeg skynde mig at hjælpe. Og det kan du også!!! Jeg har lagt et link ind i min bio, her kan du læse mere. Du kan også se i story! – Jeg er klar. ?? #gørnogetgodt #hjerteløber #hjertestop #dukanreddeliv #gørenforskel #detgivermening #reklame, #liveterengave #ladoshjælpehinanden #jegerklar

A post shared by Cecilie (@ceciliehother) on

MAKE A DIFFERENCE ❤️ #JegErKlar – ER DU?? Vær med til at gøre en forskel og endda redde liv sammen med TrygFonden! Bliv hjerteløber sammen med mig! – Til jer der kender mig, i ved hvor meget det betyder for mig, at være med til at gøre en forskel! Derfor ønsker jeg at støtte op om dette! Jeg har fornylig fundet ud af, at TrygFonden har startet app’en HJERTELØBER! Hvis man downloader den, og opretter sig, kan man blive ringet op, hvis der opstår et akut hjertestop-tilfælde i nærheden af, hvor man er – så har man mulighed for at hjælpe ved at hente den nærmeste hjertestarter og bringe til stedet, eller hjælpe med akut førstehjælp! – Jeg synes ALLE bør være Hjerteløbere!!!! Jeg håber inderligt, at i vil være med på dette tiltag, som er fuldstændigt fantastisk! ❤️ Download fra link i min bio (og se mere i mine stories)❤️ – #jegerklar #dukanreddeliv #makeadifference #reklame

A post shared by CECILIE LIND (@clind) on

Herunder et par eksempler på brugerbidrag, som vist ikke helt har fået med, at der er en app involveret.

En har dog fanget budskabet